Schip verliest containers

Het Kustwachtcentrum ontving een melding van het schip OOCL Rauma dat het containers heeft verloren. Het schip voer 43 kilometer boven Ameland, buiten de verkeersbaan, toen de melding werd gedaan. Tot nu toe gaat het om een aantal van vijf containers. Het schip is afkomstig vanuit de haven van Kotka (Finland) en is op weg naar Rotterdam.

De Kustwacht stuurt de ETV Guardian richting de locatie om de situatie ter plaatse te onderzoeken. Ook is het Kustwachtvliegtuig gealarmeerd en zal vanuit de lucht een omgevingsbeeld maken. Dit om de containers (waar mogelijk) te lokaliseren.

Routeadvies schepen

Het schip komt uit Duitse wateren en wordt dus, ook gezien de afmetingen van 179 meter, niet opgeroepen door de Kustwacht. Ook als het schip vanuit het westen zou komen, zou dit schip niet opgeroepen worden. Het schip valt dus niet onder het openstaande bericht dat bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer, schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter geadviseerd worden de noordelijke route te nemen.

Het schip is 179 meter lang en 27 meter breed. De capaciteit is 1425 TEU containers. Momenteel staat er windkracht 8bft vanuit het westen.

De Kustwacht roept bij golfhoogten op de Noordzee vanaf 5 meter schepen op via de marifoon als zij ter hoogte van Texel (‘voor de afslag’) varen waar ze de keuze hebben om de zuidelijke of noordelijke route te nemen. Het gaat om schepen met een lengte vanaf 300 meter en een breedte van 40 meter of meer. De Kustwacht acteert hiermee, in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, proactief op de bevindingen van de tussentijdse rapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Tijdens de stormachtige zondag hebben meerdere schepen dit advies vanuit het Kustwachtcentrum gekregen en opgevolgd. Een schip nam uiteindelijk wel de zuidelijke route. De kaptein gaf aan dat ze in overleg met de loods besloten om de zuidelijke route te nemen gezien deze rustiger was dan de noordelijke.

Scroll naar boven