• 06-22485795
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Welkom op deamelander.nl

Nieuwe winkel in Buren: Alissa’s Bloemke

 

Wie door de hoofdstraat van Buren rijdt, ziet dat er een nieuwe fleurige, lekker ruikende winkel bij is gekomen! Alissa Molenaar is de onderneemster die er sinds eind augustus haar bedrijf heeft uitgebouwd. Ze is al jaren de vriendelijke, goedlachse bloemiste van heel Ameland die iedereen via mond-tot-mond reclame wel wist te vinden. Maar dit jaar besloot ze bij de gemeente een vergunning aan te vragen voor het openen van de bloemenzaak. De 25-jarige Burense is ontzettend blij met de toestemming om nu ook zichtbaar te zijn kunnen zijn in haar dorp.

Een prachtige nieuwe winkel in Buren! Was de bloemenwinkel altijd al je droom?

‘Net als zoveel meisjes wilde ik vroeger graag kraamverzorgster (vrolijk, nieuw leven) worden. En eigenlijk scheelt het bloemist-zijn niet eens zoveel met die meisjesdroom. Bloemen staan ook voor vrolijkheid en (nieuw) leven. Met bloemen kun je lekker creatief bezig zijn, bloemen maken, net als pasgeboren baby’s, mensen blij. Knutselen en tekenen waren mijn favoriete vakken op de lagere school. Het gebruik van kleur, vormen en de combinaties daarvan vond ik van jongs af aan al interessant. De liefde voor bloemen komt via mijn moeder, zij volgde vroeger verschillende workshops bloemschikken op Ameland. Dat vond ik mooi en later ging ik ook mee.’

Het lijkt me hard werken, want zes dagen per week kunnen mensen bloemen bij jou bestellen, zoals voor rouwwerk. Heb je hulp van anderen? Hoe organiseer je het zo dat je dit met plezier blijft doen?

‘Doorgaan! Dat is eigenlijk de kern bij de meeste zelfstandig ondernemers. Niet op de klok kijken maar gewoon je werk als hobby/leefstijl zien. Eigenlijk is het alleen dan goed vol te houden. Ik heb een vak gekozen dat heel goed bij mijn past, de bloemen zijn mijn passie. Al ben ik ook wel eens moe hoor, als ik om 00.00 uur ’s nachts nog boeketten sta te binden omdat er die dag via de webwinkel veel besteld is. Maar het is natuurlijk geweldig dat mijn boeketten gewild zijn!

Ik krijg bij de uitvoering van taken hulp van familieleden. Mijn moeder en zus helpen al sinds de inschrijving bij de KvK, inmiddels vier jaar geleden alweer, volop mee. Er is zoveel werk waar zij voor bijspringen waar je geen bloemistenopleiding voor nodig hebt. Denk aan bloemen schoonmaken (bladeren er af halen voor ze in boeketten verwerkt kunnen worden), vazen schoonmaken: kortom het voorbereidende werk; neemt mij weer arbeidsuren uit handen. Met Kerst, Pasen, Moederdag en andere feestdagen is het ontzettend druk natuurlijk en ook dan kan ik rekenen op de hulp van mijn moeder en zus. Mijn zus neemt sinds kort de facturering op zich, staat ook in de winkel als ik zelf niet kan en samen doen we het bijhouden van Facebook. Daar komen regelmatig leuke nieuwe acties op, dus het is een leuke pagina om te volgen als je van bloemen en bijbehorende accessoires houdt. Toen ik begon stonden de bloemen in de garage bij mijn ouders. Ook was er geen webshop. Sinds een half jaar gaan de bestellingen niet meer via app en telefoon maar overzichtelijk via de webshop, zodat het beter is in te plannen en te organiseren achter de schermen. Ook kunnen klanten op de webshop aan de hand van foto’s zien wat ze kunnen bestellen. Dat geeft een beter beeld van de producten die leverbaar zijn. Uiteraard is er een aantal vaste klanten die niet gewend is aan internet winkelen en nog via telefoon bestellen.’

Wat is je specialisatie?

‘Eigenlijk is al het werk mooi om te doen, de afwisseling maakt het juist erg leuk. Uiteraard zijn bruidsopdrachten prachtig. Vrijdag is een populaire trouwdag, dus dan heb ik soms voor drie trouwerijen werk te doen. Dat betekent dat ik op donderdag al veel ga voorbereiden, zodat het werk op tijd af is. Denk daarbij aan autostukken, bruidsboeket, (pols)corsages, haarbanden. Wat altijd zeer dankbaar en bijzonder werk is zijn de rouwarrangementen. Op zo’n moment lever je niet alleen bloemen maar ben je ook een luisterend oor en voel je dat mijn werk van betekenis is om de dag van het afscheid compleet te maken.’

Je hebt dit jaar zelf twee oma’s verloren en toen zelf al het rouwwerk gemaakt. Hoe was dat om te doen?

‘2020 was inderdaad voor mij helemaal een bewogen jaar omdat ik snel achterelkaar mijn lieve oma’s verloor. Beiden woonden op Ameland en met beide had ik goed contact. Op 18 april verloor ik de eerste grootouder en precies een maand later de tweede, toch redelijk onverwachts. Met de ene oma had ik jaren geleden haar rouwwerk als eens doorgesproken. ‘Als ik ooit ga, dan moeten er rode rozen in’, had ze me laten weten. En zo geschiedde. Het was uiteraard heel bijzonder om voor hen dit werk te kunnen mogen maken.’

Welke opleiding heb je gevolgd om bloemist te worden?

‘Die opleiding heet ‘Bloem en design’ op het AOC, tegenwoordig Aeres, te Leeuwarden. Ik deelde een appartement met twee andere Amelanders in de hoofdstad van Friesland. Voorafgaand heb ik de mavo op Ameland gedaan, net als de meeste jeugd van het eiland.’

Wat is je favoriete plant en bloem?

‘Ik houd eerlijk gezegd van alle bloemen en planten, ze hebben allemaal iets moois. Ik ga binnenkort op mezelf wonen en dan neem ik een Monstera; een grote, sterke plant. De Monstera, ook wel bekend als gatenplant, is een kamerplant die goed te verzorgen is. De Monstera staat het liefst op een plek in de (half)schaduw. Qua snijbloemen gaat mijn voorkeur uit naar de Eustoma, ook bekend als Lisianthus. De Eustoma staat symbool voor waardering en dankbaarheid. Het is een mooie sierlijke bloem, die erg op de roos lijkt en is in vele kleuren te verkrijgen. Een bloem die hiermee vaak geschikt is al cadeau; mooi in een boeket maar ook los in een vaas staat deze heel mooi en sierlijk.’

Wat zijn de voor- en nadelen van een eigen bloemen(web)winkel?

‘Het mooiste is dat mensen meestal vrolijk en dankbaar zijn als ik aan de deur kom met werk. Vooral rouwarrangementen zijn, zoals eerder gezegd, bijzonder dankbaar werk. Maar ook voor ouderen, die soms niet veel mensen op een dag zien of spreken, kun je wat betekenen. Het bezorgen van alle bestellingen over het hele eiland is echter wel een zeer tijdrovende klus. Nadeel is dat het soms kan voelen dat je het werk niet snel los kunt laten. Het inkopen, maken en bezorgen van de bloemen zijn taken die altijd in je hoofd rondgaan, omdat je natuurlijk geen klanten wilt telleurstellen.’

Waar komen je bloemen vandaan? Hoe zorg je dat ze vers blijven?

‘Droogbloemen haal ik bij een groothandel van bloemistartikelen in Drachten. De verse bloemen komen uit Rijnsburg in Zuid-Holland en Eelde (direct van het vliegveld, via Schiphol). De leverancier brengt het ’s nachts en ’s ochtends vroeg naar Holwerd en daarna neemt het Amelander transportbedrijf het mee naar Buren. Binnen een aantal uren staat het dus hier op Ameland.’

Kun je een paar grote afnemers op Ameland benoemen?

‘De gemeente is één van mijn grote afnemers. Ze vragen me onder andere voor jubileumboeketten. Dat zijn dus opdrachten voor de Amelander bevolking. Bijvoorbeeld echtparen die 50 jaar getrouwd zijn, maar ook beterschapsboeketten van medewerkers of laatst nog de mooie opdracht van een bloemstuk bij het paardengraf.’ Ook de kransen en bloemstukken van dodenherdenking op 4 mei zijn van Alissa’s hand.
‘Voor diverse horeca op Ameland lever ik de tafelstukjes. Veel van de verse bloemen die bij de restaurants en terrassen over het eiland staan, zijn door mij gemaakt. Wekelijks lever ik voor deze horecazaken verse bloemen in vazen aan, zodat ze -voor de weekendgasten op Ameland komen- weer nieuwe fleurige ruikers op de tafels hebben staan.’

Hoe kunnen mensen bestellen?

‘Bloemistameland.nl is de webshop waar mensen heel eenvoudig hun bestelling kunnen plaatsen. Voor een kleine meerprijs bezorgt Alissa met eigen bestelbus de bloemen ook bij de mensen op Ameland. ‘Sinds kort heb ik een logo er op (als ik aan de wal rij, haal ik dat er af).’ Wekelijks bezorgt ze boeketten bij woonzorgcentrum De Stelp te Hollum. ‘De oudere mensen vinden het bijzonder dat ik de bezorging niet uitbesteed maar het persoonlijk kom brengen. Ik hoor dan ook vaak: ‘Binne jou dat bloememeiske?’’

Welke dagen en tijdstippen is de winkel open?

‘De openingstijden van de winkel zijn nog niet helemaal vastgesteld. In ieder geval op donderdag en vrijdag van 13.30 tot 17.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur. Als de vraag toeneemt, breid ik de dagen uit. Op donderdag waarschijnlijk, omdat ik dan net inkopen aan de wal heb gedaan. De winkel is niet alleen gericht op de Amelander bevolking. Ook toeristen waarderen de kleine potjes en zeepjes van Ameland om mee te nemen als souvenirs. Ik werk met unieke merken die de toeristen waarderen.’

Heb je nog toekomstplannen met de winkel?

‘In de toekomst kan de omvang van de winkel mogelijk uitbreiden. De winkel bevindt zich aan de Pastoor Scholtenweg nummer 9. Het was vroeger de boerderij van opa van oma en is al generaties in de familie. Opa en oma hebben de koeien verruild voor stapelbedden en het omgebouwd tot kampeerboerderij. Die functie heeft het nog steeds maar het opslaggedeelte is nu omgeturnd tot bloemenwinkel. Ik ben er trots op dat mijn bloemenwinkel nu ook deel uitmaakt van onze familiegeschiedenis op deze plek.’

Wat wil je tot slot nog met ons delen?

‘Wees welkom: kom gerust eens kijken in mijn knusse en vriendelijke winkel!’

Alissa’s Bloemke
Pastoor Scholtenweg 9, Buren
06 12 44 01 93
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Openingstijden winkel:
Donderdag: 13.30 – 17.00 uur
Vrijdag: 13.30 – 17.00 uur
Zaterdag: 11.00 – 16.30 uur

Online 24/7 bestellen via bloemistameland.nl

DSC5306-bewerkt-9
DSC5258-7
DSC5242-5
DSC5234-2
DSC5233-1


De Amelander

Strandweg 1, 9162 EV Ballum
E.: klaastouwen@deamelander.nl
T. 06 22 48 57 95

Een eerste kennismaking
Advertentietarieven 2023
Uitkomstdata 2023

Disclaimer

Contactformulier

© 2023 De Amelander. Alle Rechten Voorbehouden. Design by Webtool4all