Nu duurzame mobiliteit met de dag belangrijker wordt en de natuurlijke ontwikkelingen van de Oostelijke Waddenzee de veerdiensten steeds meer beperkingen opleggen, gaan Wagenborg Passagiersdiensten en Urgenda gezamenlijk nieuwe methoden en technieken onderzoeken voor de bevoorrading van de Waddeneilanden. Uiteindelijk zal dit moeten leiden tot een vrachtwagenloze systematiek die 2024 uitgewerkt moet zijn.
De diepgang van de schepen wordt door een versnelde sedimentatie van steeds grotere invloed op het handhaven van de dienstverlening. “Een mogelijke oplossing is het beperken van het aantal vrachtwagens op de schepen. Dit geeft minder diepgang en heeft een positief effect op de belasting van het milieu. Wij zijn verheugd om samen met een gerenommeerde en innovatieve partij als Urgenda een voortrekkersrol te kunnen vervullen bij het innoveren en veranderen van het (vracht)vervoer naar Ameland en Schiermonnikoog. Dit gaan we vanzelfsprekend in goed overleg doen met alle betrokken partijen, zonder hen zijn de plannen niet te realiseren”, aldus directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten.
Gemeenten sluiten hun grondgebied steeds meer af voor (vracht)vervoer dat nog emissie van schadelijke gassen kent. Groningen doet dit bijvoorbeeld per 2025, de tendens is dat andere gemeenten volgen. De samenwerking tussen Wagenborg Passagiersdiensten en Urgenda hoopt bij te dragen aan deze ontwikkeling.
Urgenda is dé landelijke organisatie voor duurzaamheid en innovatie die Nederland samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren sneller duurzaam wil maken. Samen met koplopers, friskijkers en dwarsdenkers laat Urgenda zien dat duurzaamheid niet alleen noodzakelijk is maar ook innovatief, inspirerend en winstgevend.
Op 14 juli hebben Wagenborg Passagiersdiensten en de Stichting Urgenda een samenwerkings- overeenkomst ondertekent die de basis vormt voor de realisatie van deze duurzaamheid ambitie.