Goed onderzoek ramp MSC Zoe geblokkeerd?

ZEMBLA heeft via een persbericht onthult dat de zwarte doos van het containerschip de MSC Zoe niet naar behoren heeft gefunctioneerd. Essentiële informatie van het schip ten tijde van de ramp is mogelijk niet opgeslagen. Juist deze informatie is van wezenlijk belang om te analyseren hoe soortgelijke situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Wij zijn verbijsterd. Lopende onderzoeken naar hoe we de Waddenzee in de toekomst beter kunnen beschermen worden hierdoor belemmerd.

Gegevens cruciaal
De zwarte box op grote schepen, de zogenaamde Voyage Data Recorder (VDR), is een internationale verplichting. Het registreert continu gegevens over de navigatie van het schip, zoals snelheid, positie, koers, communicatie op de brug, alarmsignalen, radarbeelden, waterdiepte, windkracht en richting, spanning op de romp en motorgegevens. Voor het vaststellen van de precieze toedracht van een voorval en de aanbevelingen hoe herhaling in de toekomst kan worden voorkomen, is het van cruciaal belang dat deze gegevens beschikbaar worden gesteld aan onderzoekers, zoals de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Deze raad pleit al langer dat niet alleen het aan boord hebben van een VDR verplicht moet zijn, maar ook het juiste gebruik. De kapitein moet zorgdragen dat de gegevens uit de VDR direct na een ongeval opgeslagen worden. Gebeurt dit niet, dan worden de gegevens overschreven. Wat er mis is gegaan met de VDR bij de MSC Zoe is niet bekend, maar de onderste steen moet boven.

Te grote risico’s
De scheepsroute boven de Waddeneilanden waar de ramp met de MSC Zoe gebeurde, is één van de drukst bevaren scheepsroutes ter wereld. Al jarenlang nemen we door deze scheepvaart veel te grote risico’s met de kwetsbare natuur van het waddengebied. Met de data van de MSC Zoe hadden we kunnen leren van deze ramp. Goed onderzoek is met het ontbreken van gegevens nu mogelijk geblokkeerd.

Scherpere regels
De Waddenvereniging hoopt dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en TNO, die de toedracht van de ramp met de MSC Zoe proberen te achterhalen, erin slagen alsnog met goede aanbevelingen voor een veiligere scheepvaart te komen. Daarnaast moet de politiek veel strengere regels opstellen om de kans op een ramp zo klein mogelijk te maken en ieder geval ervoor zorgen dat de black box op grote schepen naar behoren werkt. We willen nooit weer dat de Waddenzee in een vuilnisbelt verandert. En een volgende keer kan het in plaats van plastic ook olie zijn. Al met een kleine vervuiling op de verkeerde plek, kunnen de gevolgen voor de natuur en het milieu desastreus zijn. 

Scroll naar boven